Intervention project to improve the quality of teaching staff in Orthopedics and Traumatology
Keywords:
accreditation, quality management, orthopedics, medical educationAbstract
Introduction: Changes in higher medical education have necessitated the establishment of control mechanisms to ensure compliance with the indicators that measure and monitor the quality of the subject matter in the Orthopedics Service of Mártires del 9 de Abril Provincial General University Hospital.
Objective: To present the results of the implementation of a set of actions to optimize quality of the Orthopedics Service of Mártires del 9 de Abril Provincial General University Hospital.
Methods: A longitudinal prospective study was conducted at Mártires del 9 de Abril Provincial General University Hospital from January 2018 to December 2022. The theoretical methods used were analysis-synthesis, inductive-deductive, and historical-logical; empirical methods were used, including documentary analysis; and mathematical-statistical methods for data analysis. Results: During the implementation of actions to improve teaching quality, the number of teaching assistants and full professors increased; more than 50% of them obtained research status, and 70% held a doctorate in science or a second specialization degree. The faculty's scientific production exceeded the National Accreditation Board's indicators for evaluating a subject of excellence.
Conclusions: The implementation of an action plan to improve teaching quality yielded highly satisfactory results.
Downloads
References
1. Martínez LM, Martínez L, Blanco N. Autoevaluación de la especialidad Ortopedia y Traumatología para su acreditación en un hospital universitario villaclareño. Edumecentro. 2022 [acceso 10/09/2021];14:e1713. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e1713
2. Addine F, Forrellat A, Ascuy AB, Monzón Y. Reflexiones sobre la autoevaluación, evaluación externa y acreditación en las instituciones de educación superior cubanas. Rev Univ Soc. 2018 [acceso 10/09/2022];10(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202018000400272
3. Juanes BY. El proceso de evaluación y acreditación de carreras en Ecuador. Rev Univ Sociedad. 2022 [acceso 10/01/2023];14(1):536-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000100536
4. Baños MA, Michelena E. El proceso de acreditación de carreras. Rev Cub Educ Sup. 2021 [acceso 10/01/2023];40(1):e12. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000100012
5. Sánchez J, Chávez J, Mendoza CJ. La calidad en la educación superior: una mirada al proceso de evaluación y acreditación de universidades del ecuador. Rev Carib Cienc Soc. 2018 [acceso 10/01/2023]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/01/calidad-educacion-superior.html
6. Conchado A, Carot JM, Vázquez E. Competences of flexible professionals: validation of an Invariant Instrument across Mexico, Chile, Uruguay, and Spain. Sustainab. 2020;12(12):1-13. DOI: https://doi.org/10.3390/su12125224
7. Abreu-Valdivia O, Rhea-González S, Arciniegas-Romero G, Guevara-López S. Competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Form Univers. 2020;13(4):153-64. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000400153
8. González-Campo CH, Guillermo Murillo-Vargas G, García-Solarte M. Efecto de la acreditación institucional de alta calidad sobre la gestión del conocimiento. Form Univers. 2021;14(2):155-64. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000200155
9. Pino Y, Del Toro JJ, Medina R. La evaluación del impacto social de la formación académica de posgrado: análisis histórico. Rev Luz. 2021 [acceso 07/03/2023];20(3):94-109. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1128
10. Arias J, Vidor E, Pérez JL, Duarte LM. Evaluación y acreditación de especialidades de posgrado en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Rev Hum Med. 2021 [acceso 07/03/2023];21(2):471-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000200471
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lázaro Martín Martínez Estupiñan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.